zelf olijven oogsten

  • marco

    ik heb laatst een olijfboompje gekocht, en als ik er al iets van oogst wil ik deze zo eten en er geen olie van persen.

    nu heb ik eens gehoord dat olijven zo niet te eten zijn, maar dat ze eerst een bewerking moeten ondergaan ??

    kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om mijn ( oogst) olijven te kunnen eten.?!

  • Dirk Draaisma

    Op Kreta worden de kleine koroneiki-olijven waarvan de olie wordt geperst, ook gebruikt voor consuptie.

    De nog deels groene, deels paarse olijven worden gekneusd door ze met een steen een paar tikken te geven, zodat ze er flink gebarsten uit zien.

    De olijven worden gedurende een paar weken elke dag onder vers drinkwater gezet zodat de bitterheid er uit trekt. Daarna gelden ze als een lekkernij van het seizoen. Ze smaken nog wel bitter maar ook heel fris.

    Of dit recept ook voor andere soorten olijven geldt, weet ik niet.

    Een andere klassieke manier is om volledig rijpe (dus zwarte en zachte olijven) in flink wat zeezout te leggen voor minstens een maand.

    Succes!

  • Petra

    We hebben zelf ook olijfbomen en gaan het volgende proberen wat we via via hebben gehoord.

    De geoogste olijven in een pot doen met een ei (ongekookt) erbij. Vervolgens net zoveel zout toevoegen tot het ei komt boven drijven. Dan heb je de juiste zoutoplossing (het ei kan er dan uit). Dan minimaal 3-4 weken laten staan.

    We hebben het nog niet zelf uit kunnen proberen. Mocht je een andere manier hebben, dan horen we dat graag.

    Groeten en succes!

    Petra

  • Robèrt Koopman

    Beste Peter,

    Ik neem aan dat je de olijven dan in een pot met water doet?

    En dan de truuk met het ei en het zout?

    M.v.g,

    Robèrt

  • Robèrt Koopman

    Peter?

    Ik bedoelde natuurlijk Petra!!…:-)

    M.v.g,

    Robèrt

  • Hendrik

    waar zijn die prachtige olijf gedichten gebleven???

    Wat ontzettend flauw om die er af te gooien, moderatortje:(

    Hendrik

  • Peter

    Mijn schuld Hendrik,

    Heb zitten oefenen hier om die plaatjes op PB te krijgen,uiteindelijk na 15 pogingen,een mail van Ruud en een mail van Tom en na nog 10 pogingen had ik 't door.

    Saluut,

    Peter

  • Robèrt Koopman

    Beste Peter,

    Maar volgens mij is er nog meer weg.

    Eelco deed een oproep voor een olijfolieproeverij (scrabble?), die is ook weg.

    M.v.g,

    Robèrt

  • marco

    dus ik wil ze zo eten wat moet ik dan doen?????Hendrik schreef:

    >

    > waar zijn die prachtige olijf gedichten gebleven???

    > Wat ontzettend flauw om die er af te gooien, moderatortje:(

    >

    > Hendrik

  • Peter

    http://www.kicken.com/funnyfiles/www.kicken.com-rokende.hond.mpg