Groot of klein?

  • Hendrik

    Geachte deskundigen, is de grootte van een olijf een garantie of indikatie voor de kwaliteit van deze vrucht, of is het net als bij doperwtjes klein maar fijn?

    Hendrik

  • Ruud Göebel

    Hendrik, ik ben van de gevulde olijf, dus lekker groot anders passen er geen knoflooktenen en amandelen in. Kleine olijfjes hebben zo weinig vruchtvlees t.o.v. de pit. Derhalve grote graag. Ik ben verder geen olijfkenner, alleen maar groorverbruiker.

    Ruud

  • Peter

    Beste Hendrik,

    Als onbenoemd grootkenner van de olijf kan ik je melden dat de grootte van de olijf niets zegt over de kwaliteit.

    Op dit moment geldt de Kalamata olijf als de lekkerste olijf die er is ( en tevens de duurste).

    De Kalamata komt uit Griekenland en wel uiteraard uit Kalamata.

    De typisch slankovale,wat punterige vorm is het typisch kenmerk van de olijf.

    Ook het “sneetje”in de olijf (wordt er met de hand in gezet,geloof het of niet!) is “meestal”een teken dat je met een Kalamata olijf te maken hebt.

    Waarom zit er nou dat sneetje in de Kalamata??

    Nou dat zal ik je vertellen.

    De Kalamata olijf wordt ook wel wijnolijf genoemd.

    De reden is dat deze zoals het woord al zegt in een wijnoplossing wordt gelegd.

    De Kalamata wordt net als de groene olijf in zwaar pekelwater gerijpt,wat langer dan normaal om gisting te voorkomen.

    Dit doen ze om dat een zwarte olijf,de originele zwarte,eigenlijk een rotte olijf is.

    Ze groeien weliswaar zwart aan de boom,maar men laat ze er langer hangen.

    En hoe consumeren we de kalamata olijf ???

    Gewoon naturel natuurlijk,niet gaan vullen met vanalles en nog wat.

    Veel olijfgenot

    Saluut,

    Peter

  • Robèrt Koopman

    Beste Peter,

    Ik lees nu al zovaak wat over deze olijf, maar waar koop ik die?

    M.v.g,

    Robèrt

  • Peter

    Ik ken wel een wijn-kaaswinkel in Tilburg waar hij wel te krijgen is,maar met wat googelen kom je wel op een adresje bij jou in de buurt.

    Saluut,

    Peter

  • Hendrik

    Dank voor deze informatie.

    Denk dat ik die Tilburgse kaasboer wel ken. Is dat niet Fons vdHout?

    Ga ze zeker proberen.

    Hendrik