olijven oogsten

  • Oscar

    Je kunt de olijven als ze je nog te bitter zijn stukslaan met een steen maar zo dat hij de pit nog vasthoudt. Dan zit er dus een soort van dikke barst in. Vervolgens spoel je de olijven door ze 24 uur in water te leggen. Volgende dag even spoelen en weer 24 uur in water leggen. Dat hou je een weekje vol en dan moet je ze gaan proeven. Soms kan het iets langer soms zijn ze goed. Zout toevoegen aan het water versnelt het proces en maakt de olijven ook zout (tja) als je dat lekker vindt is dat een aanrader. Dan zijn de olijven in theorie klaar voor consumptie. Je kunt ze bereiden door ze in een pot te doen met de kruiden die je wil (rozemarijn, knoflook, peper) en dat alles dan onderdompelen in olijfolie. Dit kun je ongeveer een maand bewaren in een koelkast.

  • joop

    hallo

    mij olii\jven zijn nu donker ,kan ik deze nog eten

    of had ik ze eerder moeten pluken of vallen ze er zelf af

    en moet ik ze snoeien en hoe dan

    met vriendelijke gr joop

  • belgturk

    Olijven groen plukken. Met een scherp mesje 2/3 maal inkerven zonder de pit te beschadigen. Dan gedurende 2/3 weken dagelijks in vers water zetten. Eventeeul een plankje opleggen zodat ze zeker onderstaan. Na een tien dagen tanden in een olijf zetten om de bitterheid te proeven. Indien deze naarwens is. In pekel zetten: Op 1liter water 50 gr puur zeezout, per 5 lt 1/4 de citroen, gemalen verse witte peper en een laurierblad. Olijven in afgekoelde pekel goed afgesloten donker en koel wegzetten. Na zes weken zijn ze klaar. Dan heeft men lekkere basisolijven die zo kunnen gegeten, met olie besprenkeld, of gekruid naar wens. Op de pekel komt na een paar maanden een laagje wit vet. Dit is ok. Voor consumptie altijd afspoelen, en eventueel een paar uur in water zetten indien minder zout gewenst. Na het uit de pekel halen best binnen de drie dagen opeten.