conserveren

  • Willy Letschert

    Beste mensen,

    We hebben van onze eigen boom in Frankrijk circa 4 kg. olijven kunnen oogsten.

    Heeft iemand het recept om deze te conserveren?

    Willy/

  • Gea Vos

    Hallo Willy, net als jij was ik op zoek naar het recept om olijven te conserveren.

    Ik heb een paar recepten gevonden onder de kop “starting an olive oil business”en dan het hoofdstuk “recipes”. Helaas zijn de recepten Engels, ik moet de vertaling van alle maten nog opzoeken.

    Hopelijk heb je hier wat aan, mocht ik nog een duidelijker recept vinden dan hoor je van me.

    Groeten, Gea Vos

  • Willy

    Eigenlijk wil ik alleen maar weten wat ik met de geplukte olijven kan doen.

    Ik wil geen olijfolie maken maar ze zo kunnen opeten en dierekt van de boom gaat dat niet, Graag suggesties, Bedankt !!

  • Jolanda

    Hier zullen jullie wel iets mee kunnen!

    Wil je meer weten over olijven en olijfolie, volg dan de workshop op 18 november bij De Kruidwis in 's-Hertogenbosch. Info onder het kopje workshops op www.kruidwis.info

    Veel plezier met deze recepten.

    GEZOUTEN GROENE TAFELOLIJVEN

    Ingr. : 1,5 kg. verse, groene olijven, 1 kop grof zout, 1 liter water, 1/2 kop olijfolie, 2 grote goed afsluitbare potten, 1 kop kiezel of 1 grote steen of 1 zwaar voorwerp

    Bereidingswijze:

    1) Verwijder de steeltjes en de bladeren van de olijven en was ze. Kerf de olijven in, indien ze groot en vlezig zijn, aan beide kanten

    2) Doe de olijven in een diepe glazen kom en bedek ze met koud water. Leg een goed gewassen steen of kiezelsteentjes, gewikkeld in een doek, boven op de olijven, zodat ze goed onder water blijven.

    3) Ververs dagelijks het water, 7 tot 8 dagen lang, indien het grote ingekerfde olijven zijn en ververs het water 11 dagen lang, indien het niet ingekerfde olijven betreft. Steeds verversen met koud water. De olijven mogen niet te bitte, maar ook niet te zoet worden. Giet het water af en vul de glazen potten met olijven.

    4)Maak de pekel door het water te verwarmen en daarin het zout op te lossen. Laat de pekel afkoelen en test de pekelconcentratie met een rauw ei dat net onder het wateropeervlak drijvend een cirkel ter grootte van een gulden vormt. De pekelconcentratie hangt natuurlijk af van de persoonlijke smaak en van de tijdsduur waarin men de olijven bewaren wil.

    5) Vul de glazen potten met olijven (niet tot aan de rand) met de koude pekel en bedek deze met 2 vingers olijfolie, zodat de olijven niet in contact met zuurstof kunnen komen en kunnen schimmelen. Sluit de glazen potten luchtdicht af en zet ze, tot gebruik, weg op een koele donkere plaats.

    ZWARTE “KOLYMBADES”OLIJVEN

    Ingr. grote, rijpe, zwarte vlezige olijven, 4 koppen zout, 8 koppen water, 1,5 kop olijfolie, 2 theelepels oregano

    1) Verwarm de helft van het water en los daarin de helft van het zout op. Laat afkoelen.

    2) Leg de olijven in de zoutoplossing en bedek ze met een zwaar voorwerp. Laat de olijven 40 dagen in dezelfde pot met pekel staan en verplaats de pot niet.

    3) Giet de pekel af en was de olijven. Maak een nieuwe zoutoplossing met het overige zout. Laat de olijven nog eens 10 dagen staa. Giet vervolgens bijna al het zoute water af.

    4)Verwarm de olijfolie in een pan en meng de oregano erdoor. Neem de pan van het vuur en laat hem afkoelen. Schenk de oregano-olie over de olijven.

    De Kolymbades olijven zijn minstens 2 jaar houdnaar.

  • Willy

    Krek wak wou!!!!

    Bedankt !!!!!!!

  • Jolanda

    Veel plezier met de inmaak!

    En als je ooit een potje over hebt houd ik me aanbevolen!!

    Groetjes Jolanda van der Ben, De Kruidwis, Den Bosch