olijven oogsten

  • poske

    Mijn olijfboom thuis heeft dit jaar veel olijven opgebracht. Ik wil deze nu oogsten in oktober-november, net voor ze zwart gaan kleuren.

    Nu wil ik graag deze olijven preparen zodat ze eetbaar zijn.

    Wie kan mij in stappen uitleggen (bitterheid wegnemen,pekelen, kruiden,bewaren) hoe ik dat het beste aanpak.

  • Anneke

    Hallo als jij antwoord krijg kun je mij die dan ook toesturen

    Ik heb kennis in almeria (spanje) en die vroeg mij hoe ze olijven moest inmaken ik Weet het niet heb voor haar gekeken op de pc maar kan niets vinden.

  • Anneke

    Anneke schreef:

    >

    > Hallo als jij antwoord krijg kun je mij die dan ook toesturen

    > Ik heb kennis in almeria (spanje) en die vroeg mij hoe ze

    > olijven moest inmaken ik Weet het niet heb voor haar gekeken

    > op de pc maar kan niets vinden.

  • Karin Verheijden

    Hallo,

    Ook wij hebben dit jaar veel olijven aan onze olijfbomen, deze wil ik natuurlijk heel graag gaan bewaren, pekelen etc.

    Ik ben naarstig op zoek, hoe dit moet gebeuren.

    Gaarne advies, hulp hoe en wat.

    Hiervoor ben ik zeer dankbaar, indien iemand ons iets hierover kan mailen.

    Hartelijke groeten,

    K. VerheijdenAnneke schreef:

    >

    > Hallo als jij antwoord krijg kun je mij die dan ook toesturen

    > Ik heb kennis in almeria (spanje) en die vroeg mij hoe ze

    > olijven moest inmaken ik Weet het niet heb voor haar gekeken

    > op de pc maar kan niets vinden.

  • saskia

    Hoi,

    Jammer dat niemand antwoord heeft gegeven…ik ben dus ook op zoek naar wat te doen met mijn eerste oogst olijven? Maar heb nog niets gevonden…nog even verder googlen.

    Groeten,

    Saskia

  • saskia

    olijven inmaken

    Je hebt, om olijven eetbaar te maken, een aantal maanden tijd nodig. Olijven zijn, direct van de boom, heel bitter en niet lekker.

    Hoi,

    Ik heb iets gevonden! Niet googlen olijven oogsten maar inmaken!

    Veel succes ermee.

    Groeten,

    Saskia

    Er zijn vele verschillende olijf-inmaak-tradities in Italie. Over het algemeen moet je (groene) olijven hebben die niet al te zacht zijn geworden, dus niet overrijp. Laat ze tussen de 5 dagen en twee weken in water staan dat je elke dag verwisselt. Maak daarna apart een ‘salamoia’ klaar (dat is een zout oplossing waar de olijven vervolgens in bewaard worden, die de bittere smaak van olijven verder weg neemt).

    Salamoia maak je door, als je 5 kilo olijven hebt, bijvoorbeeld drie liter water met 300 gram zeezout te laten koken, je kunt er verse kruiden als tijm, laurier en rode pepertjes in mee laten koken. Als de zoutoplossing helemaal is afgekoeld, kun je de olijven in een goed afsluitbare wekfles in de salamoia leggen en een maand of zelfs twee hierin houden. Daarna maak je een nieuwe salamoia, laat de olijven goed uitlekken van de oude salamoia en herhaalt het proces, maar nu zijn de olijven na een maand eetbaar, als alles goed is.

    Olijven zijn eetbaar zodra de bittere smaak eraf is. Dit kun je dus gewoon proeven. Zijn ze nog bitter, dan kun je nogmaals het proces herhalen, eventueel met een minder sterke salamoia, met minder zout.

  • Nel

    Dit vond ik op internet:

    Als je inder olijven inmaken zoekt, vind je nog veel meer artikelen hierover

    olijven inmaken

    Je hebt, om olijven eetbaar te maken, een aantal maanden tijd nodig. Olijven zijn, direct van de boom, heel bitter en niet lekker.

    Er zijn vele verschillende olijf-inmaak-tradities in Italie. Over het algemeen moet je (groene) olijven hebben die niet al te zacht zijn geworden, dus niet overrijp. Laat ze tussen de 5 dagen en twee weken in water staan dat je elke dag verwisselt. Maak daarna apart een ‘salamoia’ klaar (dat is een zout oplossing waar de olijven vervolgens in bewaard worden, die de bittere smaak van olijven verder weg neemt).

    Salamoia maak je door, als je 5 kilo olijven hebt, bijvoorbeeld drie liter water met 300 gram zeezout te laten koken, je kunt er verse kruiden als tijm, laurier en rode pepertjes in mee laten koken. Als de zoutoplossing helemaal is afgekoeld, kun je de olijven in een goed afsluitbare wekfles in de salamoia leggen en een maand of zelfs twee hierin houden. Daarna maak je een nieuwe salamoia, laat de olijven goed uitlekken van de oude salamoia en herhaalt het proces, maar nu zijn de olijven na een maand eetbaar, als alles goed is.

    Olijven zijn eetbaar zodra de bittere smaak eraf is. Dit kun je dus gewoon proeven. Zijn ze nog bitter, dan kun je nogmaals het proces herhalen, eventueel met een minder sterke salamoia, met minder zout.

    Geplaatst door Willemijn op 2 januari 2006 om 10:00 in Tips en adviezen | Permanente link

    TrackBack

    TrackBack URL van dit bericht:

  • Margarita

    Mijn vraag is of je olijven als ze geplukt zijn kan bewaren en hoelang, alvorens ze in te maken.

    We gaan over een paar dagen weer naar Holland en dan wil ik ze meenemen om ze daar verder te verwerken.

    Omdat we met de auto gaan duurt dat ongeveer 3 dagen. Ik zou ze ook in water mee kunnen nemen maar dan moet ik ze onderweg verversen wat misschien problemen zou geven. Graag advies, h.g. Margarita

  • joep

    zelf maak ık onze zwarte olıjven zo ın: wassen om van stof te ontdoen,per kılo olıjven 110 grof zout ın lagen ın ton,ın het vat komt na verloop van tıjd een laag vocht te staan,. dıt vocht wordt door het zout aan de olıjven onttrokken.schud om de paar dagen het vat. na een week of zes/zeven neem je een olıjf spoel hem af en proef. Nıet al te bıtter ıs mooı. Dan alles spoelen en een week of wat ın water zetten.water elke dag verversen. Hıerna doe ık ıets anders dan de locale bevolkıng. Ik gooı alles ın een waterdoorlaadbare zak(kunsstof)en gooı er nog een paar handen grof zout bıj en laat de zak buıten onder een afdak hangen. na een week of twee spoel ık het zout eraf, laat de olıjven zo goed mogelıjk drogen en stort ze ın een schoon vat.dan vul ık het vat met olıjfolıe tot de olıjven onder staan. de turkjes hıer staan verbaast dat een hollander zulke lekkere olıjven maakt. Succes

  • Peer

    zie: http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsmiddelen-branches-processing-bereiding-productie/aardappel-groente-fruit/fruit/olijven/